lördag 24 januari 2009

cannabis, inkörsport till tyngre droger?

Många anser att cannabis är en inkörsport till tyngre droger, och dessutom använder man det som argument emot en eventuell legaliseringav marijuana.
Legalisering av marijuana känns knappast aktuellt i Sverige ipå ett tag, men i Spanien tex, är situationen helt annorlunda.
Men jag håller med till 100%. Cannabis leder ofta till att brukaren testar andra droger. Eftersom drogen är illegal så blir du som cannabisanvändare tvungen att söka dig till en kran (kran = som säljer droger), och kommer narurligtvis att bli exponerad för och erbjuden hela utbudet.

I mitt eget fall så hade jag aldrig tänkt att testa någon annan drog, och om jag hade bott i Holland så hade jag antagligen klarat mig undan. Då hade jag tagit ett bloss på kvarterscafeét och inget mer. Här hemma i Sverige måste jag ta kontakt med min kran. Jag har aldrig bett honom om något annat än hasch och cannabis, men jag har blivit erbjuden det mesta, och jag vet att att jag kan få tag i vad som helst, när som hest.

Tack vare min kran så fick jag testa extacy, (som är ett annat kapitel). E, en undebar drog, men galet mycket mer förädisk än cannabis, och ett dagligt användande i 2 år är inte möjligt. En kemiskt framställd drog går inte att jämföra med att röka en blomma som cannabis. Det är också anledningen till att jag inte tar kokain. En drog som många av mina vänner tycker om. Tack vare cannabisen. Eller tack vare att cannabisförsäljaren också erbjuder hela registret av illegala droger.

Inga kommentarer: